Hoe bespaar ik slim op mijn voorraad?

Een van de grotere verborgen kostenposten voor B2B bedrijven en handelsorganisaties is het managen van de productvoorraad.

De huur van opslagruimte, maar ook het risico dat je loopt met een groot ingekochte lading producten die wel of niet meer verkocht gaan worden – het zijn zaken die onverwacht zwaar kunnen drukken op de begroting van je organisatie. Dus als het even kan wil je proberen te voorkomen dat je te veel producten op voorraad hebt.

Wat kun je doen om dit te voorkomen?

1. Kennis over je voorraad

Wanneer je de omloopsnelheid van je producten goed in beeld hebt, weet je ook hoeveel je op voorraad moet hebben. Als je dit overzicht in je productforecast hebt en vervolgens ook weet wanneer en in welke hoeveelheid je het beste inkoopt, is het mogelijk om op basis van deze informatie een inkoopadvies in te voeren in je voorraadsysteem. Hiermee is het mogelijk om een minimale voorraad aan te houden.

2. Slim inkopen

Hierbij geldt nog steeds de gouden regel: je kunt beter 10 x keer bestellen tegen een hogere prijs zodat je een lagere voorraad hebt te onderhouden, dan te veel inkopen en blijven zitten met producten die niet worden verkocht. Een slimme manier van inkopen kan ook zijn: alleen inkopen wat de klant bij je bestelt. Dit heet ordergerelateerd inkopen. Je kunt dit per order doen maar het is ook mogelijk om een aantal orders verzamelen (bijvoorbeeld een week) en dan pas inkopen wanneer dit prijstechnisch beter is.

3. Efficiënt leveren

Een stap verder dan ordergerelateerd inkopen is het ingekochte product gelijk laten bezorgen door de leverancier bij je eigen klant. Deze manier van werken – Drop Shipment – bespaart je de kosten voor opslag en verzending. Er zijn veel producten waarbij je deze manier van bestellen kunt toepassen.

Een goed werkend voorraadsysteem

Al deze oplossingen om een te grote voorraad te voorkomen staan of vallen bij een adequate actuele inzage in je technisch beschikbare en economische voorraad. Om tot een dergelijk inzicht te komen is het cruciaal om een goed voorraadsysteem in huis hebben.

Bij Newbase weten wij alles van ERP en voorraadbeheer. En in onze business software voor MKB zit een goed werkend voorraadsysteem dan ook standaard in het pakket.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact op met een van onze experts.