Wat kun je doen om te voorkomen dat klanten weglopen?

Het kwijtraken van klanten is vervelend want het kost ongeveer 7 keer meer om een nieuwe klant te werven dan om er een te behouden. Je kunt een klantrelatie dus beter niet laten verzuren.

En nee, het is niet altijd mogelijk om te voorkomen dat een klant overstapt naar de concurrent. Soms heb je een technologische innovatie gemist, of kun je niet opboksen tegen het schaalvoordeel van een nieuwe grote speler. Maar het is zonde als je de klanten verliest omdat je ligt te slapen en kansen laat schieten.

Daarom een paar tips waarmee je scherp blijft want er zijn een aantal zaken die je kunt doen als ondernemer om je klantrelaties niet te laten verzuren:

Kennis

De eenvoudigste manier om tevreden klanten te houden is goed blijven luisteren en kijken naar je klant. Weet wat er speelt binnen de markt waarop men opereert, maar ook binnen het bedrijf zelf.

Reactie

Iedereen weet dat wanneer je een vraag hebt je graag zo snel mogelijk antwoord wilt. Dat geldt ook voor jouw klanten. Het is vervelend is om lang te moeten wachten op vragen over producten of diensten die worden afgenomen. Daarom is het zaak om snel te reageren op vragen van je klant.

Tevredenheid

Meten is weten. Als bedrijf wil je graag weten of je klanten tevreden zijn over diensten of producten die ze afnemen. Er zijn diverse methoden om klanttevredenheid te meten van eenvoudig gesprek tot uitgebreid onderzoek.

Contracten automatisch verlengen

Als een contract afloopt en je bent zelf te laat in actie gekomen kan het zijn dat je klant wegloopt. De eenvoudigste oplossing is om contracten automatisch te laten verlengen en de actie bij je klant te leggen. De meeste klanten kiezen voor gemak en niets is eenvoudiger om door te gaan op de oude voet zonder een nieuw contract te moeten tekenen.

Actie

Wacht niet altijd af tot de klant contact opneemt met jou maar onderneem zelf actie. Het vroegtijdig informeren van klanten zoals het versturen van een simpele herinnering om aan te geven dat het contract eerdaags afloopt, is vaak al voldoende om je klant in beweging te brengen om zijn contract te verlengen. Maar ook contact zoeken zonder directe aanleiding kan lonen om jezelf te informeren wat er bij de klant speelt.

Voorkom verzuring met Newbase

Wij van Newbase proberen goed te luisteren. Luisteren naar de markt en naar onze klanten. Met deze kennis hebben we door de jaren heen ons ERP systeem uitgebreid.

Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van alle informatie over je klant maar ook om deze snel inzichtelijk te hebben voor de medewerkers van je bedrijf. Newbase is zo ontworpen dat je heel eenvoudig contactrapportages kunt bijhouden van de klanten waarmee je werkt. Klachten kunnen gemakkelijk worden geregistreerd en op ieder moment is de meest actuele klantinformatie te bekijken. Daarmee kunnen werknemers zien wat er bekend is over de klant en deze op de juiste manier van dienst zijn.

Ook het doen van tevredenheidsonderzoeken kan gemakkelijk met Newbase. Vanuit lopende projecten en serviceaanvragen kun je namelijk automatisch een online evaluatieformulier naar de klant versturen. Antwoorden worden meteen in Newbase geregistreerd.

Wanneer je klanten goed in het vizier houdt met Newbase, sta je minder snel voor verrassingen en is de kans op churn aanzienlijk kleiner.

Wil je meer weten over hoe je met Newbase de churn van jouw bedrijf kunt verlagen? Schroom niet en bel een van onze adviseurs.